Komunikacja strategiczna i doradztwo PR zostały uznane za kluczowe obszary wzrostu wśród uczestników tegorocznego badania IPRN. Tuż za nimi uplasowało się zarządzanie kryzysowe.
Branża public relations w 2025 roku charakteryzuje się zarówno dużymi możliwościami, jak i wyzwaniami. Agencje muszą sprostać niepewności gospodarczej, gwałtownym zmianom technologicznym oraz ewoluującymi oczekiwaniami klientów. Podobnie jak w 2024 roku, niestabilność ekonomiczna na świecie, konflikty geopolityczne oraz przyspieszona transformacja technologiczna pozostają istotnymi wyzwaniami dla branży komunikacji i public relations.
Aby przeanalizować kluczowe trendy i szanse w branży International Public Relations Network (IPRN) przeprowadziła kompleksowe badanie wśród swoich członków w 22 krajach. Celem badania była ocena oczekiwań dotyczących wzrostu, priorytetów inwestycyjnych oraz najważniejszych wyzwań stojących przed branżą public relations. 69% badanych spodziewa się wzrostu w 2025 roku. Ten entuzjazm potwierdza zdolność sektora do ewolucji, wdrażania innowacji oraz utrzymania strategicznej roli w złożonym globalnym krajobrazie.
„Nasze coroczne badanie ponownie potwierdza siłę i zdolność adaptacyjną sektora public relations” – powiedział Rodrigo Viana de Freitas, prezes IPRN. „Pomimo globalnej niepewności, agencje PR wciąż budują i utrzymują silne, oparte na zaufaniu relacje z klientami. Ta odporność podkreśla kluczową rolę sektora w przeprowadzaniu partnerów biznesowych przez zmiany i kryzysy oraz dostarczaniu wartości”.
„W czasach coraz bardziej złożonego otoczenia biznesowego, rola specjalistów PR nigdy nie była tak ważna” – dodał prezes IPRN. „Od zarządzania reputacją oraz komunikacją kryzysową, po transformację cyfrową i strategie ESG – nasza branża wykazuje niezwykłą elastyczność. Wyniki tegorocznego badania pokazują, że innowacyjność, zdolność do adaptacji i zaufanie to trzy filary kształtujące przyszłość public relations”.
Najważniejsze wnioski:
Najbardziej perspektywiczne obszary wzrostu:
Komunikacja strategiczna i doradztwo PR zostały wskazane jako najbardziej obiecujący obszar rozwoju przez 25% respondentów. Na drugim miejscu uplasowało się zarządzanie kryzysem i zmianą, uznane przez 21% ankietowanych za kluczową dyscyplinę w dzisiejszym niestabilnym środowisku biznesowym.
Sektory o największym potencjale:
20% agencji wskazało technologię jako najważniejszy sektor dla rozwoju PR. Inne perspektywiczne sektory to:
Priorytety inwestycyjne:
Pierwsze miejsce wśród obszarów inwestycyjnych zajęła kreatywność. Za kluczową dla wyróżnienia się na rynku wskazało ją 16% agencji biorących w badaniu. Inne priorytetowe obszary inwestycji to:
Wyzwania dla branży:
Nowe priorytety:
Badanie IPRN podkreśla dynamiczny i ewoluujący krajobraz PR, w którym agencje odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu narracji marek, angażowaniu interesariuszy i budowaniu wartości biznesowej. Aby utrzymać konkurencyjność, agencje muszą priorytetowo traktować kreatywność, transformację cyfrową oraz rozwój pracowników – kluczowe czynniki sukcesu w coraz bardziej złożonym środowisku biznesowym.
Przedstawicielem International Public Relations Network w Warszawie jest agencja Public Dialog.
Kraje biorące udział w badaniu:
Brazylia, Kanada, Chile, Kolumbia, Czechy, Dania, Francja, Niemcy, Indie, Włochy, Japonia, Luksemburg, Niderlandy, Polska, Portugalia, Portoryko, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone.