Agencje public relations w 2025 roku przewidują wzrost

19 marca 2025
Czas czytania: 3 minuty

Komunikacja strategiczna i doradztwo PR zostały uznane za kluczowe obszary wzrostu wśród uczestników tegorocznego badania IPRN. Tuż za nimi uplasowało się zarządzanie kryzysowe.

Branża public relations w 2025 roku charakteryzuje się zarówno dużymi możliwościami, jak i wyzwaniami. Agencje muszą sprostać niepewności gospodarczej, gwałtownym zmianom technologicznym oraz ewoluującymi oczekiwaniami klientów. Podobnie jak w 2024 roku, niestabilność ekonomiczna na świecie, konflikty geopolityczne oraz przyspieszona transformacja technologiczna pozostają istotnymi wyzwaniami dla branży komunikacji i public relations.

Aby przeanalizować kluczowe trendy i szanse w branży International Public Relations Network (IPRN) przeprowadziła kompleksowe badanie wśród swoich członków w 22 krajach. Celem badania była ocena oczekiwań dotyczących wzrostu, priorytetów inwestycyjnych oraz najważniejszych wyzwań stojących przed branżą public relations. 69% badanych spodziewa się wzrostu w 2025 roku. Ten entuzjazm potwierdza zdolność sektora do ewolucji, wdrażania innowacji oraz utrzymania strategicznej roli w złożonym globalnym krajobrazie.

„Nasze coroczne badanie ponownie potwierdza siłę i zdolność adaptacyjną sektora public relations” – powiedział Rodrigo Viana de Freitas, prezes IPRN. „Pomimo globalnej niepewności, agencje PR wciąż budują i utrzymują silne, oparte na zaufaniu relacje z klientami. Ta odporność podkreśla kluczową rolę sektora w przeprowadzaniu partnerów biznesowych przez zmiany i kryzysy oraz dostarczaniu wartości”.

„W czasach coraz bardziej złożonego otoczenia biznesowego, rola specjalistów PR nigdy nie była tak ważna” – dodał prezes IPRN. „Od zarządzania reputacją oraz komunikacją kryzysową, po transformację cyfrową i strategie ESG – nasza branża wykazuje niezwykłą elastyczność. Wyniki tegorocznego badania pokazują, że innowacyjność, zdolność do adaptacji i zaufanie to trzy filary kształtujące przyszłość public relations”.

Najwieksze wyzwania dla branzy PR w 2025 r - Public Dialog Warszawa

Najważniejsze wnioski:

Najbardziej perspektywiczne obszary wzrostu:

Komunikacja strategiczna i doradztwo PR zostały wskazane jako najbardziej obiecujący obszar rozwoju przez 25% respondentów. Na drugim miejscu uplasowało się zarządzanie kryzysem i zmianą, uznane przez 21% ankietowanych za kluczową dyscyplinę w dzisiejszym niestabilnym środowisku biznesowym.

 

Sektory o największym potencjale:

20% agencji wskazało technologię jako najważniejszy sektor dla rozwoju PR. Inne perspektywiczne sektory to:

  • Energetyka i media (14%)
  • Sektor publiczny i administracja (13%)
  • Zdrowie i wellness (9%)
  • Artykuły konsumpcyjne oraz żywność i napoje (7%)

 

Sektory rozwoj w PR - Public Dialog Warszawa

Priorytety inwestycyjne:

Pierwsze miejsce wśród obszarów inwestycyjnych zajęła kreatywność. Za kluczową dla wyróżnienia się na rynku wskazało ją 16% agencji biorących w badaniu. Inne priorytetowe obszary inwestycji to:

  • Komunikacja wewnętrzna i marketing (15%)
  • Podnoszenie kwalifikacji pracowników i minimalizacja rotacji (15%)
  • Produkcja treści multimedialnych (14%)
  • Technologie i produkcja cyfrowa (12%)
  • Narzędzia do zarządzania (12%)

 

Wyzwania dla branży:

  • Niepewność gospodarcza oraz niechęć klientów do inwestowania – 29%
  • Wdrażanie nowych technologii – 23%
  • Pozyskiwanie i zatrzymywanie pracowników – 17%
  • Wpływ inflacji i rosnących stóp procentowych – 10%

 

Nowe priorytety:

  • Reputacja korporacyjna (22%) oraz komunikacja ESG (21%) zyskują na znaczeniu jako kluczowe elementy budowania zaufania i wiarygodności marek.
  • Strategie zintegrowanej komunikacji (19%) i PR marki (17%) wyróżniają się jako kluczowe podejścia do wzmocnienia pozycji rynkowej w 2025 roku.

 

Badanie IPRN podkreśla dynamiczny i ewoluujący krajobraz PR, w którym agencje odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu narracji marek, angażowaniu interesariuszy i budowaniu wartości biznesowej. Aby utrzymać konkurencyjność, agencje muszą priorytetowo traktować kreatywność, transformację cyfrową oraz rozwój pracowników – kluczowe czynniki sukcesu w coraz bardziej złożonym środowisku biznesowym.

Przedstawicielem International Public Relations Network w Warszawie jest agencja Public Dialog.

 

Kraje biorące udział w badaniu:

Brazylia, Kanada, Chile, Kolumbia, Czechy, Dania, Francja, Niemcy, Indie, Włochy, Japonia, Luksemburg, Niderlandy, Polska, Portugalia, Portoryko, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone.

Czytaj więcej

Rynek i media technologiczne

W ostatnich latach polski rynek technologiczny, napędzany przez wysoko wykwalifikowaną kadrę, inwestycje zagraniczne i wsparcie rządowe, dynamicznie się rozwija. Polska...
3 marca 2025
Czas czytania: 3 minuty

Media tripy – budowanie relacji w dobie cyfrowych innowacji

Czy w erze cyfrowych spotkań i webinarów tradycyjne media tripy wciąż mają sens? Zdecydowanie tak. Spotkania twarzą w twarz oraz...
12 stycznia 2025
Czas czytania: 3 minuty

Jak rozmawiać z dziennikarzami? Praktyczny przewodnik dla PR-owców

Rozmowy telefoniczne z przedstawicielami mediów to ważny element pracy każdego PR-owca. Choć mogą być one trudne i stresujące, to nadal...
12 stycznia 2025
Czas czytania: 3 minuty