Social media ANALIZA I MONITORING SOCIAL MEDIA

Przewiń w dół
wróć
Podziel się artykułem na Twitterze Podziel się artykułem na LinkedIn Podziel się artykułem na Facebooku Podziel się artykułem przez e-mail
Trudno jednoznacznie zdefiniować, czym obecnie są social media. Z pewnością to forma komunikacji opartej na kulturze tworzenia i dzielenia się treściami. Zbiór relacji, zachowań, emocji, interakcji pomiędzy ludźmi w Internecie.

Żyjemy w erze social media i wywierają one ogromny wpływ na nasze życie społeczne i biznesowe. W 2020, było ponad 3.6 na świecie ponad 3.6 miliarda ludzi używjących social media, szacuje się, że będzie 4.41 miliardów w 2025[1]. Przytaczając tylko główne kanały, typy serwisów istniejących w Internecie, mamy do czynienia z: blogami, vlogami, mikroblogami, forami dyskusyjnymi, listami dyskusyjnymi, komunikatorami, serwisami dziennikarstwa obywatelskiego, serwisami newsowymi, serwisami z plikami graficznymi, serwisami z video, serwisami społecznościowymi, serwisami z opiniami, serwisami crowdsourcing, porównywarki cen, lifestreaming, serwisami do dzielenia się dokumentami, plikami video, muzyką, czy wikiserwisy.

Jak zalewie informacji i źródeł mierzyć efektywność komunikacji marki?

To zadanie trudne i wymagające przede wszystkim działań 24/7h na dobę, znajomości najnowszych trendów i narzędzi oraz zachowań internautów. Nie ma jednego najbardziej skutecznego sposobu analizy wizerunku marki w mediach społecznościowych. Stosuje się raczej zbiór wskaźników, na podstawie których manager ds. social media przedstawia wnioski i rekomendację działań. Warto pod uwagę wziąć: monitoring social media czy analitykę webową. Jeśli chcielibyśmy mieć pogłębione dane i informacje, należy wziąć pod uwagę również badania sondażowe on-line.

Główne kryteria brane pod uwagę przy monitoringu i analizie marki w Internecie[2]:

  • liczba ogólnych wyników (we wszystkich źródłach);
  • liczba wyników w social media;
  • liczba wyników poza social media;
  • liczba wyników dodanych przez kobiety i mężczyzn (podział procentowy);
  • Engagement, interakcje z marką (downloads, shares, likes, cliks, retweets, wall posts, comments);
  • zasięg w social media;
  • kryterium wydźwięku (pozytywne, negatywne);
  • wyniki w poszczególnych kanałach (Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube, Snapchat etc.);
  • wyniki w blogosferze i wśród mikroblogerów;
  • analiza wpisów na forach dyskusyjnych (konteksty, semantyka);
  • przekierowania na naszą stronę;
  • wpisy wzbudzające najwięcej interakcji;
  • najbardziej aktywni internauci, opinion leaders, najbardziej wpływowi autorzy;
  • najaktywniejsze strony, gdzie występuje nasza marka;
  • kluczowe i najbardziej popularne miejsca dyskusji.

Narzędzia, jakie ułatwią zarządzania monitoringiem i analizą wizerunku marki: Brand 24, brandometr, mobuzzer, NewsPoint, Sentione, Sotrender, socialbakers, trackur, BuzzSumo, czy Feedly.

[1] Statista.com

[2] Por M. Grabarczyk-Tokaj., Kontekst w badaniach Internetu. Znaczenie praktyczne dla komunikacji marketingowej, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 216, Katowice 2015, s. 50-58