Żyjemy w erze social media i wywierają one ogromny wpływ na nasze życie społeczne i biznesowe. W 2020, było ponad 3.6 na świecie ponad 3.6 miliarda ludzi używjących social media, szacuje się, że będzie 4.41 miliardów w 2025[1]. Przytaczając tylko główne kanały, typy serwisów istniejących w Internecie, mamy do czynienia z: blogami, vlogami, mikroblogami, forami dyskusyjnymi, listami dyskusyjnymi, komunikatorami, serwisami dziennikarstwa obywatelskiego, serwisami newsowymi, serwisami z plikami graficznymi, serwisami z video, serwisami społecznościowymi, serwisami z opiniami, serwisami crowdsourcing, porównywarki cen, lifestreaming, serwisami do dzielenia się dokumentami, plikami video, muzyką, czy wikiserwisy.
Jak zalewie informacji i źródeł mierzyć efektywność komunikacji marki?
To zadanie trudne i wymagające przede wszystkim działań 24/7h na dobę, znajomości najnowszych trendów i narzędzi oraz zachowań internautów. Nie ma jednego najbardziej skutecznego sposobu analizy wizerunku marki w mediach społecznościowych. Stosuje się raczej zbiór wskaźników, na podstawie których manager ds. social media przedstawia wnioski i rekomendację działań. Warto pod uwagę wziąć: monitoring social media czy analitykę webową. Jeśli chcielibyśmy mieć pogłębione dane i informacje, należy wziąć pod uwagę również badania sondażowe on-line.
Główne kryteria brane pod uwagę przy monitoringu i analizie marki w Internecie[2]:
- liczba ogólnych wyników (we wszystkich źródłach);
- liczba wyników w social media;
- liczba wyników poza social media;
- liczba wyników dodanych przez kobiety i mężczyzn (podział procentowy);
- Engagement, interakcje z marką (downloads, shares, likes, cliks, retweets, wall posts, comments);
- zasięg w social media;
- kryterium wydźwięku (pozytywne, negatywne);
- wyniki w poszczególnych kanałach (Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube, Snapchat etc.);
- wyniki w blogosferze i wśród mikroblogerów;
- analiza wpisów na forach dyskusyjnych (konteksty, semantyka);
- przekierowania na naszą stronę;
- wpisy wzbudzające najwięcej interakcji;
- najbardziej aktywni internauci, opinion leaders, najbardziej wpływowi autorzy;
- najaktywniejsze strony, gdzie występuje nasza marka;
- kluczowe i najbardziej popularne miejsca dyskusji.
Narzędzia, jakie ułatwią zarządzania monitoringiem i analizą wizerunku marki: Brand 24, brandometr, mobuzzer, NewsPoint, Sentione, Sotrender, socialbakers, trackur, BuzzSumo, czy Feedly.
[1] Statista.com
[2] Por M. Grabarczyk-Tokaj., Kontekst w badaniach Internetu. Znaczenie praktyczne dla komunikacji marketingowej, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 216, Katowice 2015, s. 50-58