Case study Otwarcie nowego budynku Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku

Otwarcie nowego budynku Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku
Challenge and analysis

Challenge and analysis

(Polski) Muzeum, od momentu utworzenia w 2008 roku, przyświeca ambitny cel wielowymiarowego przedstawienia postaci i działalności Józefa Piłsudskiego na możliwie szerokim kulturowym, politycznym i społecznym tle. Rozbudowa Muzeum i wzbogacenie go o nowy gmach jest ważnym etapem w rozwoju placówki. Stanowi zwieńczenie wieloletnich wysiłków wielu różnych osób i podmiotów.

Otwarcie nowego budynku Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku miało miejsce 14.08.2020r i było jednym z głównych punktów obchodów setnej rocznicy Bitwy Warszawskiej 1920r. Agencje: Public Dialog i EL PADRE były odpowiedzialne za przygotowanie 6 miesięcznej strategii komunikacji, kompleksową organizację wydarzenia, produkcję sygnału i zapewnienie transmisji z kilku przestrzeni: placu Muzeum – główna uroczystość, studio wewnątrz budynku.

Główne wyzwania, jakie zostały postawione przed agencjami:

  • Uroczyste otwarcie budynku muzeum w historycznym kontekście setnej rocznicy Bitwy Warszawskiej 1920 i maksymalne nagłośnienie w mediach tradycyjnych, social media. Umożliwienie uczestniczenia w evencie za pomocą kanałów on line tysiącom obserwatorów i chętnych z całej Polski.
  • Przygotowanie niezbędnej infrastruktury i zabezpieczeń do zorganizowania eventu z udziałem gości VIP i władz państwowych z zachowaniem rygorów bezpieczeństwa sanitarnego. Współpraca z Służbą Ochrony Państwa, która w czasie pandemii jest szczególnie utrudniona.
  • Budowanie i utrwalanie dobrych relacji z mieszkańcami Sulejówka.
  • Wkomponowanie sceny w otoczenie nowoczesnego budynku muzeum, zaprojektowanego przez wnuka Józefa Piłsudskiego.
Strategy

Strategy

(Polski) Naszym celem było, aby mimo pandemii jak najwięcej osób mogło w odwiedzić nowo otwarty budynek Muzeum i wystawę. Ograniczenia pozwoliły jedynie na hybrydową formułę, dzięki której część osób miała okazję poznać Muzeum osobiście, a część w formie ciekawej, angażującej transmisji. Poza sprawną realizacją eventu zadbaliśmy o niezbędny walor edukacyjny wydarzenia, tak aby uczestnicy mogli już podczas samego otwarcia pogłębić swoją wiedzę historyczną. Projekt ze względów historycznych (pracowały nad nim kolejne opcje polityczne i instytucje), wymagał niezwykłej precyzji jeśli chodzi o strategię komunikacji i przekaz w mediach i wizerunek jaki miał być zbudowany wokół Muzeum. Dlatego działania komunikacyjne były prowadzone w sumie przez 6 miesięcy – od czerwca do końca listopada.

Realization

Realization

(Polski) W związku z ograniczeniami związanymi z pandemią, wydarzenie zostało zaplanowane łącznie na 3 dni. Główne wydarzenie odbyło się 14 sierpnia 2020 roku na terenie Muzeum w Sulejówku, gdzie ustawiona została scena, zorganizowana i zadaszona widownia, a także studio, w którym prowadzone były rozmowy z gośćmi, transmitowane dla uczestników online. Osoby goszczące w studiu w ciekawy sposób, z różnych perspektyw opowiadały o historii i wydarzeniach związanych z miejscem, ekspozycją postaci Marszałka. Reporter pracujący na terenie obiektu na żywo relacjonował emocje i wypowiedzi gości na temat muzeum i samego wydarzenia. Część artystyczna, która poprzedziła otwarcie ekspozycji rozpoczęła musztra ułanów do taktów koncertu na Harmonijce ustnej, zaś część oficjalną zwieńczył koncert fortepianowy. Gośćmi wydarzenia byli m.in. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wraz z małżonką, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Wicewojewoda Mazowiecki. Specjalne atrakcje zostały przygotowane również dla najmłodszych zwiedzających. Dzieci pod opieką animatorów brały udział w grach i animacjach plastycznych, mogły sprawdzić swoje drzewo genealogiczne, oglądały filmy i zwiedzały ekspozycję.

Całość była rejestrowana przez 7 kamer, a sygnał był transmitowany na youtube oraz fb Muzeum, a także udostępniony zainteresowanym mediom. Wszyscy zainteresowani z całej Polski mogli symbolicznie wziąć udział w uroczystości, dzięki transmisji na stronie www oraz w kanałach: facebook oraz youtube. Materiał transmisyjny wzbogacony został o rozmowy m.in. z twórcami Muzeum oraz filmy poświęcone: historii dworku „Milusin”, założeniom architektonicznym nowego gmachu czy kolekcji zbiorów muzealnych. Dla uczestników biorących udział w formie wirtualnej/zdanej został również przygotowany spacer 360 st., który objął serce gmachu – poświęconą Józefowi Piłsudskiemu wystawę stałą. Podczas eventu opublikowaliśmy go na kanałach social media muzeum.

W dniu otwarcia ponad 60 dziennikarzy miało okazję osobiście wziąć udział w wydarzeniu. Specjalnie dla nich na terenie Muzeum było zorganizowane biuro prasowe (dedykowane 4 osoby) oraz dwie strefy na placu, w tym jeden podest naprzeciwko sceny.

Biuro prasowe działało 24h na dobę przez 3 dni. Dedykowana została jedna osoba rotacyjnie, która była ciągle na miejscu i koordynowała prace z mediami (np. Telewizja Polsat zorganizowała studio poranne w Muzeum od 5.00 rano.)

15 i 16 sierpnia można było odwiedzić Muzeum i teren Dworku Milusin, a także wziąć udział spotkaniach z kustoszami lub wieczornych pokazach filmowych, zorganizowanych w formie kina plenerowego. Wraz z mieszkańcami Sulejówka zorganizowane były dwie aktywności: „Panorama” -instalacja artystyczna oraz „Sąsiedztwo, spotkanie, świętowanie” – wystawa archiwalnych zdjęć mieszkańców Sulejówka.

Effects

Effects

(Polski) ŁĄCZNIE W MEDIACH (VIII – XI 2020):

  • SUMA UKAZAŃ W MEDIACH: 2 570 (w tym SoMe: 1 270 )
  • ZASIĘG: 82 961 024 (w tym SoMe: 771 938 )
  • EKWIWALENT REKLAMOWY (AVE): 16 180 314 (w tym SoMe: 200 754 PLN)
  • PRINT: 170 publikacji, 9 379 300 odbiorców
  • TV: 541 publikacji, 69 731 604odbiorców
  • INTERNET: 589 publikacji, 3 078 182 odbiorców
  • SOCIAL MEDIA: 1270 publikacji, 771 938 odbiorców