Klasyczne, tradycyjne narzędzie pracy PRowca jakim jest informacja prasowa, wciąż jest uznawane za najwygodniejszą lub najprostszą metodę szerokiego docierania z przekazem do redakcji. Mimo, że można zaobserwować wzrost popularności dedykowanym działaniom media relations, materiałom na zamówienie, to dobra, prawidłowo przygotowana informacja prasowa, wciąż jest jednym z najbardziej skutecznych form media relations.
Relacje z mediami – informacja prasowa
Informacja prasowa to – najprościej ujmując – komunikat o zdarzeniu, które organizacja chce zakomunikować otoczeniu za pośrednictwem mediów. Już z samej takiej roboczej definicji wynika co musi zawierać. Aby uczynić zadość uniwersalnej zasadzie troski o równowagę formy i treści, powinna w prostej i zwięzłej postaci nieść ze sobą jakiś news, czyli narzędzie pracy dziennikarza. Niekoniecznie przecież to, na czym zależy firmie, musi być interesujące dla wydawcy gazety czy portalu, nie mówiąc o czytelnikach tychże. Przygotowanie samej treści informacji prasowej powinno być zatem tylko jedną z wielu czynności, jakie należy wykonać, aby całość związanych z jej dystrybucją działań dawała nadzieję na powodzenie mierzone liczbą publikacji, dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej.
Pozycjonowanie eksperckie – materiały dedykowane
Inną praktyką, którą warto wykonać, jest przeprowadzenie szeregu rozmów z kluczowymi dziennikarzami, zajmującymi się daną tematyką. Wsparciem w takim działaniu będzie przygotowanie zestawu pytań, które pomogą dopasować działania agencji do potrzeb redakcji. Dzięki temu prace będą efektywne i wzrośnie jakość opracowanego contentu. Wśród pytań nie powinno zabraknąć tych dotyczących aktualnego obszaru zainteresowań dziennikarza, preferowanej częstotliwości otrzymywania „pressów” i wszystkich innych, związanych już bezpośrednio z przekazami do komunikacji, np. czy interesują Panią/Pana narzędzia do innowacyjnej rekrutacji?
Zebrane dane posłużą do stworzenia ustrukturyzowanego raportu. Na jego podstawie możliwe będzie przygotowanie treści interesujących redakcje. Znika w ten sposób zarzut stawiany informacjom prasowym, jakoby miały być one „dużą siecią”, w którą wpada zwykle kilka „płotek”. Mailing przygotowany po takim badaniu potrzeb na pewno będzie bardziej efektywny, a treści uwzględniające punkt widzenia redakcji, mają większą szansę być docenione. Patrząc na sens stosowania tego narzędzia, warto zrobić to z perspektywy adresata. Rozmowy przeprowadzone przy okazji audytu medialnego wzmocnią też relacje z mediami i pomogą utrzymać aktualność bazy kontaktów.