W Polsce rokrocznie odnotowuje się ponad 8000 nowych przypadków raka urotelialnego, drugiego najczęściej występującego nowotworu urologicznego. Choć choroba dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn, najczęściej atakuje mężczyzn po 60. roku życia, to czwarty najczęstszy nowotwór w tej grupie. Większość przypadków jest wykrywana na etapie umożliwiającym leczenie radykalne, jednak około 20% jest diagnozowanych w zaawansowanej fazie przerzutowej, co uniemożliwia wyleczenie. Kluczową rolę w wczesnym wykrywaniu odgrywają badania profilaktyczne, takie jak regularne badania moczu, które są dostępne w ramach podstawowej opieki zdrowotnej i finansowane przez NFZ, jednak świadomość ich znaczenia pozostaje niska. Fundacja Wygrajmy Zdrowie zainicjowała kampanię „Krwiomocz? Działaj!, która ma na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa, wiedzy pacjentów i zwrócenie uwagi lekarzy na tę chorobę. Na realizację projektu przeznaczono budżet w wysokości 350 000 złotych.
Insight kampanii „Krwiomocz? Działaj!” – Większość osób często ignoruje pierwsze objawy, takie jak ból w podbrzuszu czy trudności z oddawaniem moczu, traktując je jako coś wynikającego z innej, mniej poważnej dolegliwości. Brak świadomości prowadzi do opóźnionej diagnozy, co zmniejsza szansę na pełne wyleczenie. Dlatego kampania koncentruje się na przełamywaniu tych barier, edukując, uświadamiając zagrożenia i motywując do działania poprzez prosty, ale mocny przekaz.
Grupy docelowe kampanii obejmują:
Celem kampanii jest zwiększenie świadomości na temat raka urotelialnego, jego objawów i potrzeby wczesnej diagnostyki. Do końca kwietnia 2024 r. kampania zakłada uzyskanie 20 000 odwiedzin na stronie www.krwiomoczdzialaj.poradnikzdrowie.pl i zaangażowanie użytkowników w korzystanie z interaktywnej mapy ośrodków leczenia raka pęcherza moczowego. Dąży także do szerokiego zasięgu medialnego poprzez współpracę z ambasadorami i patronami medialnymi.
Główne przesłania kampanii to:
Stworzenie Strony www.krwiomoczdzialaj.poradnikzdrowie.pl we współpracy z poradnikzdrowie.pl, z informacjami na temat raka urotelialnego, jego objawów, czynników ryzyka oraz profilaktyki, wywiady z lekarzami i ambasadorami kampanii oraz interaktywną mapą ośrodków leczenia raka pęcherza moczowego.
Zaangażowanie znanych postaci, takich jak Jacek Borkowski i Zbigniew Urbański, którzy wspierali kampanię w mediach i Social mediach. Obydwaj są w grupie ryzyka, Jacek Borkowski –aktor głównie znany z telenoweli „Klan”, prywatnie wieloletni palacz tytoniu, Zbigniew Urbański – dziś dziennikarz, wcześniej Pracownik Komendy Głównej Policji.
https://www.youtube.com/watch?v=DMBCofsP1dQ
https://www.youtube.com/watch?v=UFAiyUqW6kw
Pozyskane patronaty medialne i instytucjonalne: TVP3, Głos Seniora, Związek Kół Gospodyń Wiejskich oraz patronat honorowy Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Stowarzyszenia Manko, KSP NSZZ „S”.
Media relations – artykuły, wywiady, reportaże telewizyjne i audycje radiowe. Artykuły pojawiły się także na stronach partnerów medialnych i instytucjonalnych oraz w ich periodykach.
Opracowano broszury, które zostały przekazane lekarzom POZ, aby mogli informować swoich pacjentów o ryzyku raka urotelialnego.
Współpraca edukacyjna z oddziałami NFZ w Poznaniu, Gdańsku, Opolu, Łodzi, Lublinie, Białymstoku. Kampania była obecna na wydarzeniach związanych ze zdrowiem, gdzie rozdawano broszury.