INFLUENCER MARKETING- czym właściwie jest i co może dać marce?

2 grudnia 2022
Czas czytania: 2 minuty

To działania marketingowe oparte na rekomendacjach jednostki (influencera) dla danej grupy odbiorców. To komunikacja przez osoby znane w danej grupie, budzące zaufanie i stanowiące autorytet. Pozytywny wizerunek influencera przekłada się na bezpośrednio na produkt/usługę.

INFLUENCER MARKETING- czym właściwie jest i co może dać marce?

O influencer marketingu często mówi się, jak o zjawisku nowym, ale ono nie jest nowe. Za to jej skala systematycznie rośnie w Polsce i na świecie. Sam mechanizm wykorzystania osób rozpoznawalnych w kampaniach reklamowych, promocyjnych czy wykorzystywania ambasadorów znany jest od dekad. Badania w pokazują, że ponad 90% konsumentów ufa bardziej rekomendacjom innych ludzi niż komunikatom wysyłanym bezpośrednio przez marki. Jeśli znana osoba utożsamia się z firmą, używa danej marki taka komunikacja jest bardzo perswazyjna jej fanów i followersów.

Dlaczego to działa? Mamy do czynienia ze znanym z psychologii efektem halo. To automatyczne przypisywania pozytywnych cech danemu obiektowi na podstawie pierwszego wrażenia. Jeżeli ktoś ładnie się wysławia to zakładamy, że jest osobą inteligentną. Drugim silnym mechanizmem psychologicznym jest autorytet. Kierujemy się zdaniem autorytetów wybierając drogę na skróty, przy wyborze sposobu postępowania. To osoby z sukcesem w danej branży, lub mające wykształcenie i specjalizacje stanowią drogowskaz. Przekazują szybko wiedzę „niedostępną”, tym samym ulegamy ich sugestiom a nawet żądaniom.

Dziś to influencerzy, znacznie silniej od tradycyjnych celebrytów wpływają na opinię społeczną i odbiorców. To oni wyznaczają trendy i mają często decydujące znaczenie jeśli chodzi o decyzje konsumenckie. Marki, współpracują z internetowymi liderami opinii otrzymują autentyczny, dopasowany do grupy docelowej i angażujący content i szerokie zasięgi w grupie docelowej.

INFLUENCER MARKETING- czym właściwie jest i co może dać marce?

Jak dobrać influencera?

Nie tylko zasięg, liczba fanów i subskrypcja się liczą! Zwrócić należy szczególną uwagę na sposób komunikacji influencera ze swoimi odbiorcami/followersami. Przekaz naszej marki, naszych wartości powinien być spójny z danym influencerem. Przy selekcji zwróć uwagę czy:

  1. Wspominał o Twojej marce
  2. Pisał o produktach i usługach z branży
  3. Współpracował lub nie z innymi markami z sektora
  4. Liczba fanów, udostępnień, polubień, jakościowa weryfikacja treści
  5. Zasięg (liczba odsłon, weryfikacja fanów)
  6. Pozytywnie wypowiada się na temat marki
  7. Ma dobrą reputację wśród internautów

Nie koncentruj się wyłącznie na influencerach wysoko zasięgowych! Statystyki pokazują, że im więcej fanów – tym mniejsze zaangażowanie i zaufanie:

  • 1 – 1000 osób – zaangażowanie wynosi średnio 90%
  • 1000 – 4000 osób – zaangażowanie wynosi średnio 6%
  • 400 – 100 tys. osób – zaangażowanie wynosi średnio 3%
  • 100 tys. i więcej – zaangażowanie wynosi średnio 0,1%

Jakie są najczęstsze sposoby współpracy z influencerami?

  1. Lokowanie produktu- Kluczem do zrealizowana lokowania produktu, które będzie oglądane z przyjemnością i zapadnie odbiorcy w pamięci, jest dbałość o spójność fabularną. Unikaj niepasujących do historii ujęć z produktem oraz zbyt nachalnych komunikatów.
  2. Odcinek dedykowany, branded content- Odcinek w pełni poświęcony marce lub danemu produktowi. Tutaj należy zadbać o dobry scenariusz, który przykuje uwagę widza ale nie będzie „tanią reklamą”
  3. Test/recenzja- Recenzja przygotowana przez influencera czy youtubera, gdzie pokaże on produkt, jego zalety to ogromna wartość zarówno dla marki, jak i widzów skupionych wokół kanału. Często stosuje się testy produktów w formie live co dodatkowo wzmacnia przekaz, a internauci mogą wejść w bezpośrednią interakcję.

Do planowania kampania i mierzenia jej efektów warto skorzystać z zewnętrznych narzędzi takich jak: Senitone, Socialblad, sumorank, brand24

Czytaj więcej

Agencja do zarządzania Public Affairs

Agencja do zarządzania Public Affairs

Public Affairs to dziedzina zajmująca się zarządzaniem relacjami organizacji z jej interesariuszami. Do nich należą grupy zainteresowane sprawami organizacji, w...
14 grudnia 2022
Czas czytania: < 1 minuta

Jak wybrać agencję PR?

Jak wybrać agencję PR?

Jak przeprowadzić profesjonalnie proces przetargowy i wybrać agencję PR? Jak wybrać agencje PR? Gdzie szukać? Od czego zacząć? To pytania,...
8 listopada 2022
Czas czytania: 12 minuty

Co to jest ESG? dlaczego jest tak ważne dla Twojego biznesu?

Co to jest ESG? dlaczego jest tak ważne dla Twojego biznesu?

ESG ma coraz większy wpływ na wynik i wartość przedsiębiorstw. W jego skład wchodzą polityki z zakresu ochrony środowiska, czynników społecznych i związanych z ładem...
16 czerwca 2022
Czas czytania: 2 minuty