To działania marketingowe oparte na rekomendacjach jednostki (influencera) dla danej grupy odbiorców. To komunikacja przez osoby znane w danej grupie, budzące zaufanie i stanowiące autorytet. Pozytywny wizerunek influencera przekłada się na bezpośrednio na produkt/usługę.
O influencer marketingu często mówi się, jak o zjawisku nowym, ale ono nie jest nowe. Za to jej skala systematycznie rośnie w Polsce i na świecie. Sam mechanizm wykorzystania osób rozpoznawalnych w kampaniach reklamowych, promocyjnych czy wykorzystywania ambasadorów znany jest od dekad. Badania w pokazują, że ponad 90% konsumentów ufa bardziej rekomendacjom innych ludzi niż komunikatom wysyłanym bezpośrednio przez marki. Jeśli znana osoba utożsamia się z firmą, używa danej marki taka komunikacja jest bardzo perswazyjna jej fanów i followersów.
Dlaczego to działa? Mamy do czynienia ze znanym z psychologii efektem halo. To automatyczne przypisywania pozytywnych cech danemu obiektowi na podstawie pierwszego wrażenia. Jeżeli ktoś ładnie się wysławia to zakładamy, że jest osobą inteligentną. Drugim silnym mechanizmem psychologicznym jest autorytet. Kierujemy się zdaniem autorytetów wybierając drogę na skróty, przy wyborze sposobu postępowania. To osoby z sukcesem w danej branży, lub mające wykształcenie i specjalizacje stanowią drogowskaz. Przekazują szybko wiedzę „niedostępną”, tym samym ulegamy ich sugestiom a nawet żądaniom.
Dziś to influencerzy, znacznie silniej od tradycyjnych celebrytów wpływają na opinię społeczną i odbiorców. To oni wyznaczają trendy i mają często decydujące znaczenie jeśli chodzi o decyzje konsumenckie. Marki, współpracują z internetowymi liderami opinii otrzymują autentyczny, dopasowany do grupy docelowej i angażujący content i szerokie zasięgi w grupie docelowej.
Jak dobrać influencera?
Nie tylko zasięg, liczba fanów i subskrypcja się liczą! Zwrócić należy szczególną uwagę na sposób komunikacji influencera ze swoimi odbiorcami/followersami. Przekaz naszej marki, naszych wartości powinien być spójny z danym influencerem. Przy selekcji zwróć uwagę czy:
Nie koncentruj się wyłącznie na influencerach wysoko zasięgowych! Statystyki pokazują, że im więcej fanów – tym mniejsze zaangażowanie i zaufanie:
Jakie są najczęstsze sposoby współpracy z influencerami?
Do planowania kampania i mierzenia jej efektów warto skorzystać z zewnętrznych narzędzi takich jak: Senitone, Socialblad, sumorank, brand24